Plant je eigen laadpaal

In het geval dat je elektrisch rijdt en je je auto op een vaste plek, bijvoorbeeld op je eigen terrein
kunt parkeren, dan is het zeer aantrekkelijk om een laadpunt te installeren. De goedkoopste manier
om te laden is om je elektrische auto thuis aan een laadpaal of wallbox te hangen.

Je betaalt dan niet meer dan het tarief dat je met je elektriciteitsleverancier hebt afgesproken. Over
het algemeen is dat dan wat je bij publieke laadpalen betaalt. Bovendien is je auto altijd opgeladen
als je een eigen laadpaal hebt, publiekelijke laadpalen zijn vaak bezet. Het is je eigen
verantwoordelijkheid of je kiest om je eigen laadpaal te kopen. Wanneer je een zakelijke rijder bent
dan zijn er verschillende mogelijkheden tot subsidie van de laadpaal.


Op paal of aan de muur


Er zit feitelijk weinig verschil tussen een laadpaal en een wallbox, ze hebben dezelfde functie en
mogelijkheden. Het enige verschil is de wijze van ophanging. De laadpaal is aan een paal bevestigd en
de wallbox hangt aan de muur.

Een elektrische auto moet regelmatig worden opgeladen. De oplader zit in de auto en de laadpaal
fungeert als een stopcontact tijdens het opladen. De accu van een elektrische auto werkt op
gelijkstroom en de oplader die in de auto zit zet de wisselstroom, die van de laadpaal komt, om in
deze gelijkstroom.


Verschillende laadsnelheden


De verschillen tussen de auto’s komen tot uiting in het verschil in laadsnelheid. Een snelle laadpaal
zal een langzame auto niet sneller laten opladen. Evenmin werkt het om een snel oplaadbare auto
met en langzame laadpaal te bedienen. Het beste is dan ook om de laadpaal en de auto op elkaar af
te stemmen. Dan kan het een goede keuze zijn om een laadpaal met een hoger vermogen dat je
huidige auto te kiezen. Waarschijnlijk zal je toekomstige auto wel sneller kunnen laden.

De ladingssnelheid bij elektrische auto’s heeft tevens te maken met de aansluiting op het stroomnet.
Je kunt een 1- faseaansluiting hebben of een 3-faseaansluiting. Wanneer het door je auto
ondersteund wordt dan kun je met een 3-fasenaansluiting ook daadwerkelijk 3 keer sneller laden.
Wanneer je geen 3-fasenaansluiting hebt dan kun je dat voor een luttel bedrag laten verzwaren.

De ladingssnelheid is afhankelijk van het accupakket, wat het grootste, zwaarste en bovenal duurste
onderdeel van een elektrische auto is. Net als bij een smartphone merk je dat het vermogen
langzaam aan afneemt. De chemische samenstelling is ook hetzelfde, het zijn namelijk lithium-ion
accu’s en deze worden gekenmerkt door een hoge energiedichtheid en een lange levensduur.


Lithium-ion accu


De energiedichtheid is de hoeveelheid energie die een accu kan opslaan in een bepaalde massa of
volume. Dankzij lithium-ion-accu’s zijn moderne elektrische auto’s net zo praktisch als andere auto’s
en eigenlijk alleen nog maar iets zwaarder.

De moderne lithium-ion accu presteert meer dan behoorlijk. Een onderzoek onder Tesla rijders heeft
laten zien dat bijna alle accu’s na het afleggen van 250.000 km nog meer dan 90 % van de
oorspronkelijke capaciteit hadden. Oudere auto’s kunnen een mindere capaciteit hebben. Het is dus
van belang om te weten welke accu er in zit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *