oldtimer motor rijklaar maken

De meeste oldtimer-motoren staan een groot deel van het jaar in de schuur of werkplaats. Voor veel riders is de oldtimer er puur voor de hobby. Voor het dagelijks woon-werkverkeer wordt vaak een nieuwere motor of een ander vervoermiddel gebruikt. De hobby zit ‘m natuurlijk niet alleen in de recreatieve ritjes bij mooi weer. Het sleutelen, schuren, lassen en poetsen hoort daar zeker ook bij. Hoe hou je nou je Harley, BSE of Triumph-motorfiets in optimale conditie, ook wanneer je er slechts een paar ritten per jaar mee maakt? Met deze tips van Direct Motor Verzekeren is jouw oldtimer-motor rijklaar, wanneer het motorseizoen aanbreekt.

Onderhoud of restauratie?

Allereerst is het de vraag, of je motor misschien iets méér nodig heeft dan onderhoud. Op het eerste gezicht kan er weinig aan de hand lijken te zijn, helemaal wanneer de motor nog gewoon start en loopt. Van binnen kan er echter van alles dichtsmeren, roesten, lek raken of afknappen. Wanneer je oldtimer tegen de winter toch de stalling in gaat, ga er dan eerst mee naar een werkplaats voor klassieke motoren. Daar kunnen ze onderzoeken of je stalen ros aan restauratie toe is. Ben je handig en technisch, dan kun je dit natuurlijk ook zelf doen. Weet wel wat je doet: uit elkaar halen is vaak makkelijker dan weer in elkaar zetten. Haal de kappen eens van het motorblok, schroef het display los en meet de elektronica eens goed door. Als je toch bezig bent, kun je meteen dat chroom eens goed bijwerken. Een oldtimer-motor is om mee te shinen!

De simpele dingen

Stilstand is achteruitgang, luidt het gezegde. Dat geldt zeker voor oldtimer motoren, die vaak maanden per jaar stilstaan. Veel onderdelen gaan dan juist kapot. Wat kan je daaraan doen, behalve de motor regelmatig mee uit nemen? 

  • Banden: banden zijn van rubber en als rubber uitdroogt, kan het gaan barsten. Check daarom regelmatig je banden en vervang ze zonodig voordat je de weg opgaat. Met bandenspray of andere onderhoudsproducten kun je de levensduur van je banden vergroten.
  • Banden II: dit lijkt misschien voordehandliggend, maar zet je motor altijd op de bok en niet op de zijstandaard. De honderden kilo’s van je motor blijven de banden zo bespaard.
  • Remmen: je wilt altijd veilig op weg. Hou daarom goed het remsysteem in de gaten. Laat de wielen af en toe draaien en knijp de remmen goed in. Dit vermindert roestvorming. Zorg ook dat de remvloeistof niet opraakt of opdroogt, want dat is niet best voor de remleidingen.
  • Accu: nog een onderdeel dat snel achteruit gaat bij geen gebruik, is de accu. Er zijn speciale acculaders op de markt, die je het hele jaar door aan je accu kunt hangen. Deze zorgt er dan voor, dat je accu in goede staat blijft.
  • Roest: check je motor regelmatig op roestvorming. Door er op tijd bij te zijn en de roest te verwijderen, voorkom je dat de roest doorslaat en je hele onderdelen moet vervangen.

Een laatste tip die we willen noemen, en dat zal je niet verbazen van een verzekeraar, is dat je een verzekering voor je oldtimer-motor nodig hebt. Ook dit lijkt voordehandliggend, maar omdat oldtimers belastingvrij zijn wordt wel eens gedacht dat dit ook voor de verzekering geldt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *