elektrische fiets

Jarenlang had ik het idee om vaker de fiets te nemen naar mijn werk. Op de een of andere manier kwam het er alleen van als het heel mooi weer was. Ik ben niet zo’n sportief type. Heb er een hekel aan om doornat van de regen of bezweet door tegenwind, op mijn werk te arriveren. Mijn route loopt eerst door de binnenstad langs torenflats waar de wind van alle kanten op me inwaait. Daarna heb ik een kilometerslang traject af te leggen langs een rivier waar het ook nog weleens hard kan waaien.

Minder hinder van wind

Zoals ik al zei, sport is niet mijn favoriete bezigheid. Ik zit liever met een boekje in een hoekje. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik stijf en stram wordt. Meer bewegen is nodig om het lichaam soepel en gezond te houden. Als ik op de fiets ben, word ik de laatste tijd regelmatig voorbijgereden door oudere mensen met een elektrische fiets. Eerst dacht ik: ‘dat is toch geen sport, fietsen met een motor?’ Maar ik zou met een e-bike waarschijnlijk vaker de fiets pakken en langere afstanden rijden. Ik ben me gaan oriënteren op internet en ik vind het idee steeds aantrekkelijker worden. Het zou heerlijk zijn als ik minder hinder zou ervaren door tegenwind. Het idee dat ik minder bezweet en dus frisser aan mijn werkdag kan beginnen vind ik aantrekkelijk. Bovendien kan ik de e-bike zien als een alternatief voor de auto. In die zin is het beter voor het milieu én voor mijn portemonnee. De benzineprijzen rijzen de pan uit de laatste jaren en ik betaal maandelijks tussen de twintig en dertig euro aan parkeergelden. Die spaar ik dan uit.

Stadsfiets of pedelec?

Ik ben eens gaan kijken waar ik op moet letten bij de aanschaf van een elektrische fiets. Ik merk al wel dat de aanschaf niet zonder slag of stoot zal verlopen. Er is zoveel aanbod dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie. Ik wil wel even goed kijken welke e-bike voor mij geschikt is, tenslotte hangt er een fors prijskaartje aan. Het is een investering die voorbereiding vraagt. Ik begrijp dat er verschillen zijn in trapondersteuning. Je kunt er alles over lezen op verschillende internetsites, bijvoorbeeld die van Stella. Daarnaast zijn er grofweg twee varianten: de elektrische stadsfiets ofwel e-bike. Daarmee fiets je maximaal 25 kilometer per uur, ideaal voor recreatie en woon-werkverkeer. Dan is er ook de speed pedelec, waar je maximaal 45 kilometer per uur mee kunt rijden. Rijd je een speed pedelec dan is een helm en bromfietscertificaat verplicht. Ook moet je WA-verzekerd zijn. Mijn keuze is gemaakt: ik heb een mooie e-bike besteld bij Stella.nl. Ik verheug me nu al op mijn dagelijkse ritjes; lekker bewegen in de buitenlucht!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *